Sisällöntuotannon hinta tekstisuunnittelussa

Makseta ei ainoastaan itse sisällön tuottamisesta, vaan myös sisällöntuottajan ajasta, ammattitaidosta ja luovuudesta. Tekstien suunnittelemiseen ja kirjoittamiseen kuluu aina enemmän tai vähemmän aikaa. Sisällöntuottaja – tässä yhteydessä voidaan puhua myös tekstisuunnittelijasta tai copywriterista – voi harvemmin suoraan alkaa kirjoittamaan tekstiä. Valmista tekstiä edeltää suunnittelu, taustatyön tekeminen, selvittely, luonnostelu ja ajatustyö. Jos kyseessä on esimerkiksi mainostekstin kirjoittaminen, joutuu teksisuunnittelija muun muassa perehtymään mainostettavaan tuotteeseen tai palveluun ja tutkimaan vertailun vuoksi kilpailijoiden mainoksia. Tällainen ymmärrettävästi ottaa oman aikansa. Jossain toisessa tekstityypissä voi ollakin paljon vapaammat raamit eikä samanlaista taustatyön tekemistä edellytetä. Tekstin sisällöntuotantoon kuluva aika onkin riippuvainen varsin monesta asiasta ja yksi niistä on nimenomaan se, millaista tekstiä tuotetaan.

Sisällöntuotannon hinta koostuu tietenkin myös sisällöntuottajan ammattitaidosta ja osaamisesta. Joku voi olla raudanluja markkinoinnin ja mainonnan ammattilainen, josta käytetään yleensä nimitystä copywriter ja joka on erikoistunut myyntiä kasvattavien tekstisisältöjen tuottamiseen. Toiset ovat hankkineet ammattitaitonsa alan koulutuksen kautta, opiskelleet esimerkiksi suomen kieltä, ja toisille on kertynyt vahvaa osaamista esimerkiksi kirjoitusharrastuksen tai kirjailijuuden kautta – polkuja tekstin sisällöntuottajaksi on monia. Tärkeintä on ymmärtää, että jokainen ihminen ei kykene tuottamaan tekstisisältöjä, joita käyttää muun muassa mainoksissa, nettisivuilla ja artikkeleissa. Aivan kuten jokainen ei kykene korjaamaan autojakaan tai tekemään sydänleikkauksia. Ammattimaisesti tuotetut tekstisisällöt ovat erinomaisia niin oikeinkirjoituksen kuin tekstin sanoman ja sisällönkin osalta ja ne myyvät, vakuuttavat, herättelevät tai puhuttelevat. Osaamisesta kuuluu sekä pyytää rahaa että maksaa rahaa, eikö?

Hintalapun ansaitsee myös luovuus, jota kaikilla ei ymmärrettävästi tekstien kirjoittamisessa ole. Sisällöntuottaja joutuu useissa yhteyksissä miettimään erottuvia sanoja, iskeviä ilmauksia ja mieleenpainuvia lauseita, jotta tekstillä tavoitettaisiin se, mitä halutaan. Tekstisuunnittelussa vaadittavaa luovuutta ei pitäisikään aliarvioida.

Kysymykseen on mahdotonta antaa yksiselitteistä vastausta, sillä se riippuu keneltä kysytään ja kuka vastaa. Mutta jos maksaminen ei ole aina asiakkaalle helppoa, niin eipä ole hinnoittelukaan yrittäjälle. Mikä hinta ei ole liikaa, mikä ei ole liian vähän? Pääkysymys onkin, että mikä hinta on sopiva? Siinäpä tuhannen taalan kysymys – kirjaimellisesti, kun rahasta puhutaan.

Huomioon on otettava hinnoiteltava palvelu, kilpailijoiden hinnat, mieluiten yleinen markkina- ja taloustilannekin. Ei ihmekään, jos monen yrittäjän mielestä hinnoittelu tuntuu hankalalta. Varmaa on kuitenkin se, että pyytää sisällöntuottaja työstään mitä tahansa, ei kaikki ole pelkkää voittoa. Sisällöntuottaja harjoittaa yritystoimintaa, jolloin tätä koskevat monet yrittäjän velvollisuudet, lait ja maksut.

Jos ajatellaan, että sisällöntuottaja laskuttaa asiakasta vaikkapa 150 eurolla, tälle suinkaan jää käteen 150 euroa. Ensinnäkin tuosta summasta tilitetään valtiolle arvonlisävero, joka on tällä hetkellä jo 25,5 %. Lisäksi summasta saa vähentää ainakin ennakkoveron, yrittäjän eläkevakuutusmaksun, kirjanpitokulut ja mahdolliset muut vakuutukset. Työllä pitäisi pystyä kattamaan myös muut yrittämiseen liittyvät kulut, kuten markkinointi, nettisivut ja työkone sekä tietenkin – ja ehkä ennen kaikkea – yrittäjän oma eläminen ruuasta vaatteisiin ja autosta harrastuksiin. Tästä syystä sisällöntuottajan, kuten kenen tahansa muunkin yrittäjän, täytyy laskea työlleen sellainen hinta, että kaikki kulut tulevat katetuiksi ja omat menot maksetuiksi.

Mitä Tekstitakomon sisällöntuotanto maksaa? Täältä löydät hinnaston: https://www.tekstitakomo.fi/hinnasto/

Monesta voi tuntua, ettei kehtaa pyytää työstään kunnon hintaa. Ajatellaan, että sitten ei kukaan osta, ei ole asiakkaita. Mietitään, että mitähän ihmiset nyt sanovat, varmaan pitävät rahanahneena. Yrittäjä saattaa silloin sortua alihinnoittelemaan palvelunsa. Samalla hän alihinnoittelee palvelun laadun, oman osaamisensa ja yrittämiseen käyttämänsä ajan. Hintojen polkemisesta ei hyödy yrittäjä eikä ala, jolla yrittäjä toimii.

Korkea hinta voi toimia viestinä korkeasta laadusta ja laatu maksaa. Halvalla ei saa hyvää, sanotaan. Pitääkö sanonta paikkansa on toinen kysymys. Ei kuitenkaan kannata laittaa liikaa painoarvoa sille, mitä muut ihmiset ajattelevat vaan keskittyä omaan tekemiseensä. Kannattaa esittää itselleen myös sellainen kysymys, että haluaako edes sellaisia asiakkaita, jotka nurisevat hinnasta eivätkä arvosta osaamista pyydetyn rahasumman vertaa. Oikeat asiakkaat löytävät oikeat tekijät.

Yhteenvetona todettakoon, että sisällöntuotannon hinta määräytyy monen eri tekijän vaikutuksesta. Toisilla on enemmän kokemusta ja osaamista sisällöntuotannosta kuin toisilla, jollakulla on paljon kuluja, jotka pitäisi kattaa, jollakulla vähemmän, joku uskaltaa laskuttaa jotakuta toista enemmän ja niin edespäin. Tekstien sisällöntuotanto on kuitenkin työtä siinä missä mikä tahansa muukin ja työstä kuuluu saada palkkaa.

Sisällöntuotannon palveluja kannattaa kuitenkin käyttää hyödykseen ja maksaa ammattitaitoiselle sisällöntuottajalle. Tekstisuunnittelu-sivulla kerrotaan palvelusta tarkemmin ja perustellaan, miksi sisällöntuotanto kannattaa ulkoistaa: https://www.tekstitakomo.fi/tekstisuunnittelu/

Scroll to Top